frame

Op het gebied van tandartsbehandelingen ben ik al bijna een expert te noemen.
Bijna alles wat een tandarts aan behandelingen kan bieden heb ik al meegemaakt.

Halfjaarlijkse controles, gaatjes vullen, kiezen trekken, wortelkanaalbehandelingen, ontstekingen aan het behandelde wortelkanaal, verstandskiezen die er tijdens een 3 uur durende sessie uitgehakt, gebeiteld en gelepeld worden, paradontitus…. noem het maar op, ik heb er voor in de stoel gelegen.

Al die behandeling waren nodig, alleen heeft het trekken van die kiezen wel een nadeel, je houdt gaten over in je gebit. Niet mooi om te zien, maar ook heb je dan ineens geen "goede beet" meer. Het kauwen wordt lastiger, het eten verdwijnt in grotere stukken dan normaal in je slokdarm, dus grotere kans op maag/darmklachten.

Dit alles maakt dat we gisteren besloten hebben tot het plaatsen van een frame. Ja, gisteren was ik weer eens bij de tandarts. Viel mee hoor, moest maar vier gaatjes laten vullen….
Maar goed, ik krijg dus boven en onder een frameprothese.

Een frame lijkt veel op het zogenoemde plaatje. Het verschil is dat een plaatje op je tandvlees rust en een frame met een heus ijzerwerk vastzit aan je (nog)  bestaande tanden en/of kiezen en daar dan ook deels op rust.

Dit alles gaat in januari gebeuren. Vijf afspraken zijn er gemaakt, elk van ongeveer 20 minuten. Half februari moet het allemaal klaar wezen. Ik ben benieuwd.

Volgens mij heb ik dan bijna alle behandelingen wel gehad die een tandarts kan geven, behalve het plaatsen van een volledige gebitsprothese. Maar laat hij daar ook nog maar een aantal jaren mee wachten. Ook al moet ik nog zo vaak wat laten restaureren aan mijn gebit, een gebit wat ’s nachts in een glaasje ligt lijkt mij voor alsnog helemaal niks.

Gelukkig mag ik langzaam aan dat idee wennen… ook een frame moet minimaal 1 keer in de week een nacht in een bakje water liggen….

Frame

14 gedachten over “frame

  1. Auw…wat een ellende allemaal! De tandarts is niet mijn beste vriend, maar voor mij een noodzakelijk kwaad, ach….de arme man!En hij is echt héél aardig, da’s nog het ergste! Nou meis, veel sterkte en suc6 met je frame!Hou ons op de hoogte!
    Fijne Kerstdagen alvast gewenst!

  2. Ik ben ook zo’n tandartsganger en nu ik zwanger ben vallen de gaten spontaan in mijn kiezen *jank*
    Maar ik hoop dat een frame/ plaatje/ brug of wat dan ook voorlopig nog in de kast blijft bji mijn tandarts!

    Gezellige feestdagen!
    xx Wiesje

  3. Hoe is het gegaan, met het maken en aanbrengen van de 2 frameprothese’s. Mijn vrouw heeft van 18 okt. 2007 een frameprothese onder, nu 18 maart 2008 krijgt ze een plaatje, boven (links). Ze heeft ook een brug in, en 2 kronen. Maar op de voortanden krijgt ze geen kronen, omdat haar kaakbot links heel dun is. Dat komt omdat ze suiker heeft…

    Ik hoor het dan wel, via mail of zo….

  4. @pamitsha, klopt. Was ik vergeten, hier heb je mijn adres bmw740i@home.nl De site, daar zijn problemen mee, sinds een week of 2. Ligt niet aan ons maar aan de provider. Wanner de problemen zijn op gelost.. weet ik ook niet.

    Groetjes Maurice.

Plaats een reactie